13 серпня - 115 років від дня народження автора проекту будинку Верховної Ради України

Найкращим твором митця цього періоду став будинок Верховної Ради в Києві (1936—1939). Щедра обдарованість, великий художній смак та винахідливість автора забезпечили творчий успіх, і будинок Верховної Ради УРСР став однією з кращих споруд країни. У 1941 р. за успішне виконання цієї роботи професор В. Заболотний отримав Державну премію першого ступеня.

— Дивіться, як хлопці добре ліплять. Їм би до міста — вчитися, — казали про нас.
— Тільки б читати навчили... Тоді б усього дізнався і навчився, — думав я.
Мені все ж пощастило. Батьки мої переїхали з села до міста Переяслава і мене віддали до гімназії” (Заболотний В. Г. Мої поради і побажання / В. Г. Заболотний // Зірка. - 1946. - 30 серп.)
У цьому старовинному українському місті родина Заболотних оселилася поблизу річки Трубіж. Переяслав був забудований переважно одноповерховими будинками, але його прикрашали славні пам’ятки стародавньої української архітектури — Михайлівська та Покровська церкви; у цьому історичному місті почали формуватися уявлення В. Заболотного про Україну та її своєрідну народну культуру. Володимир Гнатович Заболотний - один з найвидатніших українських архітекторів. Його творчий доробок - вагомий внесок у розвиток української культури. Він був не лише видатним архітектором, а й ученим, педагогом і громадським діячем, ініціатором створення першої багатотомної Історії українського мистецтва. Спочатку викладач а потім професор Київського художнього інституту В. Заболотний виховав багатьох молодих спеціалістів, серед них - відомі фахівці в галузі архітектури, науковці та педагоги, які гідно продовжуюють справу свого вчителя.пішно закінчив гімназію, де отримав досить грунтовну гуманітарну освіту. Через здібність юнака до малювання учителі радили йому після закінчення гімназії здобути спеціальну художню освіту, і, прислухавшись до цієї поради, 1921 р. він вступив до Українського архітектурного інституту в Києві. Тоді ректором цього навчального закладу був архітектор Дмитро Дяченко — лідер необарокового українського стилю в архітектурі (кінця XIX — початку XX ст.). 1924 р. Інститути архітектурний і пластичних мистецтв було об'єднано та створено Київський художній інститут (КХІ). Проектування майбутній зодчий студіював у майстерні Павла Альошина — вихованця Петербурзької академії мистецтв, послідовника класицизму. У визначенні ідейно-творчої позиції Володимира Заболотного певну роль відіграла Асоціація революційних митців України (АРМУ), створена 1925 р. і очолювана ректором інституту І. Вороною, яка оголосила, що "нова доба — доба соціалізму — витворить свій стиль і свої, властиві йому форми". Організація формувалася під впливом конструктивізму: запроваджувала в архітектуру теорію функціонального призначення будівель, передову техніку і нові матеріали, економічність, графічно прості форми без деталей. Ще під час навчаня Володимир брав участь у конкурсах на проекти: Палацу культури в Ростові-на-Дону (1925, V премія, співавтор), Київської кінофабрики (1926, II премія), Палацу Уряду УСРР (V премія) і житлового масиву "Промінь" у Харкові (1928, співавтор).
Творча позиція В. Заболотного студентської пори яскраво виявилася в його дипломному проекті профілакторію "Покинь сум" у Києві на 500 місць. У 1927 р. Володимир Гнатович успішно захистив цей проект та одержав звання архітектора-художника. По закінченні інституту його призначили асистентом на кафедрі архітектурного проектування, потім — викладачем у КХІ та Київському інженерно-будівельному інституті. Тоді ж почався перший етап самостійної діяльності молодого зодчого — перед ним розгорнулося широке поле для творчості, адже йшли роки великого розмаху будівельних робіт: споруджувались заводи, клуби, театри, житлові будинки. Викладацьку діяльність поєднував з роботою в Управлінні Південно-Західної залізниці. Під керівництвом архітектора О. Вербицького група архітекторів, куди входив і Володимир Гнатович, розробляла робочі креслення Київського залізничного вокзалу; ця робота мала великий вплив на формування майстерності молодого будівничого. Творчій праці В. Заболотного сприяла новизна тематики багатьох споруд і перспективність дальшого розвитку міст і селищ. Стимулювали авторські шукання численні архітектурні конкурси та обговорення проектів на творчих дискусіях і в пресі. У 1932 р. за проектом В. Заболотного побудовано Палац культури металургійного заводу ім. Дзержинського в Кам'янську (нині — Дніпродзержинськ).
Виростали нові, перебудовувалися старі міста і робітничі селища, у ті роки грандіозного розмаху набирало містобудування. Постали гострі питання про доцільність розташування в межах міста промислових підприємств, поступову ліквідацію протилежності між його центром і околицями, пошук нових форм розселення людей, визначення черговості будівництва, інженерного обладнання та упорядкування населених пунктів. У найбільших центрах країни були засновані спеціальні організації, які опрацьовували проекти нових міст, у Києві такою організацією стала філія проектного інституту "Діпроміст", організованого у Харкові і очолюваного В. Заболотним. Його науковці тоді розробляли концепцію соціалістичного міста, що передбачала усуспільнення побуту і колективні форми життя. Виходячи з цієї концепції, Заболотний створив проект міста Комінтернівська (1930, співавтори М. Гречина, М. Холостенко, П. Юрченко). Одночасно за проектами В. Заболотного споруджується будинок Облспоживспілки у Вінниці, а також розробляються плани реконструкції Черкас, Кременчука та інших міст; складені за результатами попередніх досліджень, вони повинні були стати основою планомірної забудови, благоустрою та подальшого розвитку. Володимир Гнатович із захопленням працював над створенням нового генерального плану Кривого Рогу — одного з найбільших індустріальних центрів України. Проведені ще до розроблення проекту спеціальні дослідження та підготовлена на їхній основі доповідь ’’Питання районного планування Криворіжжя у зв'язку з плануванням забудови м. Кривого Рогу" мали велике значення для розвитку міста. Значний обсяг робіт з проектування типових житлових будинків, навчальних і медичних закладів, клубів та інших споруд вимагав організації, особливо у великих містах, проектних контор і майстерень, які очолювали б досвідчені архітектори. Творчий колектив архітекторів Києва об’єднувала проектна організація Цивільпроектбуд, створена в 1933 p., а її головним інженером було призначено В. Заболотного.
Наступний етап діяльності відомого архітектора охоплює другу половину 1930-х — першу половину 1940-х pp. У 1934 р. столицею України став Київ, де було вирішено спорудити урядовий центр, невдовзі в республіці оголосили конкурс на його проект. В. Заболотний взяв у ньому участь: разом з П. Юрченком і В. Онашенком створив план урядового центру (1935). PCP став однією з кращих споруд країни. У 1941 р. за успішне виконання цієї роботи професор В. Заболотний отримав Державну премію першого ступеня.
Найкращим твором митця цього періоду став будинок Верховної Ради в Києві (1936—1939). Щедра обдарованість, великий художній смак та винахідливість автора забезпечили творчий успіх і будинок Верховної Ради УРСР став однією з кращих споруд країни. У 1941 р. за успішне виконання цієї роботи професор В. Заболотний отримав Державну премію першого ступення.
У 1935—1936 pp. архітектор разом зі своїми учнями з Київського інженерно-будівельного інституту спроектував і збудував у Парку піонерів м. Києва (нині носить назву Хрещатий) технічний, агробіологічний і військовий павільйони та Театр ляльок й кінотеатр. Тоді ж за проектами зодчого на вулицях Червоноармійській і Трьохсвятительській було споруджено два багатоквартирних будинки. Одночасно з плідною творчою та викладацькою роботою почалася масштабна громадська та наукова діяльність Володимира Гнатовича Заболотного. Він одним із перших вступив до Спілки архітекторів України, його виступи з критичними зауваженнями і пропозиціями під час творчих обговорень, на звітно-творчих виставках архітекторів Києва, на пленумах та з’їздах Спілки мали величезне значення в історії розвитку вітчизняної архітектури. У 1937 р. на І з’їзді радянських архітекторів України Володимира Гнатовича обрали делегатом І Всесоюзного з’їзду радянських архітекторів. У 1938—1939 pp. як член Ради АН УРСР з вивчення продуктивних сил України він склав стандартні схеми малих гідроелектричних станцій, розробив їхню архітектурно-будівельну частину; ця робота була представлена на Всесоюзній сільськогосподарській виставці. За багаторічну педагогічну роботу в Київському інженерно-будівельному та Художньому інститутах 6 травня 1940 р. згідно з рішенням Вищої атестаційної комісії В. Заболотний отримав звання професора, а через рік його було обрано членом-кореспондентом Академії архітектури СРСР.
У передвоєнні роки Володимир Гнатович працював головним архітектором Києва. Під його керівництвом проводилася реконструкція 70 кварталів міста. Першочерговими були питання інженерного обладнання столиці, спорудження мосту, який мав з'єднати правий берег Дніпра з Трухановим островом та інші. На жаль, Велика Вітчизняна війна затримала реалізацію намічених архітектурною громадськістю міста планів. На Заході гриміли запеклі бої, армії потрібен був міцний тил, тому Володимир Гнатович разом з ученими та спеціалістами Академії наук УРСР продовжив свою роботу в Уфі, куди його було евакуйовано. Тут концентрувалась могутня промисловість, через це сюди було тимчасово переселено тисячі людей, яким потрібно було працювати та жити на новому місці, тому актуальним стало питання забезпечення житлом евакуйованих. Наприкінці 1941 р. відновилася робота інститутів суспільних наук Академії наук УРСР, евакуйованих до Уфи. З того часу і до 1944 р. В. Заболотний очолював відділ образотворчого мистецтва Науково-дослідного інституту народної творчості і мистецтва. У цей час з-під його пера вийшла "Українська архітектура (характеристика пам’ятників дерев'яної і кам’яної архітектури), що входила до нарисів "Історія української культури" та "Києв", тоді ж учений почав цікавитися дерев'яною архітектурою Башкирії.
Незабаром після визволення Києва від гітлерівців (листопад 1943) В.Заболотний повернувся до України — почався третій етап його творчої діяльності. Центральна магістраль столиці й прилеглі квартали, як і багато інших міст та містечок, були зруйновані, тож перед українськими архітекторами постала проблема грандіозної відбудови. Перемога над гітлерівською Німеччиною поставила перед зодчими серйозні завдання: треба було підняти з руїн міста і села нашої країни. Одразу ж після визволення чергових районів України від гітлерівців В. Заболотний у складі спеціальної комісії виїжджав туди для фіксації розмірів руйнувань, що завдали фашисти.
Ось і рідний Київ... У руїнах Хрещатик, згорів будинок Верховної Ради УРСР, перетворено на попелища цілі квартали. Тут знову виявився організаторський талант зодчого, бажання творити, працювати, зробити столицю ще кращою — В. Заболотний розпочав її відбудову. У 1944 р. було оголошено конкурс на проект забудови Хрещатика, у якому взяли участь кращі архітектори, які внесли величезну кількість пропозицій для розв'язання складних завдань з відновлення міста. Володимир Гнатович виступав зі статтями, у яких підкреслював, що забудова Хрещатика має відповідати рельєфу місцевості: мальовничі схили, що оточують центральну магістраль столиці, слід прикрасити монументальними спорудами з чергуванням малих архітектурних форм, обов'язковий елемент забудови — зелені насадження. Він писав тоді: "Хрещатик не повинен мати характер суворо офіційний, а бути, так би мовити, демократичним". (Заболотний В. Г. Відбудова Києва - всенародна справа / В. Г. Заболотний // Київська правда. - 1945. - 2 серп.). Ці думки були покладені в основу конкурсного проекту планування та забудови Хрещатика, розробленого В. Заболотним та Г. Мілінісом за участю архітекторів В. Назаренка, Н. Чмутіної, П. Юрченка та скульптора І. Кавалерідзе.
1945 р. за ініціативою та під керівництвом Володимира Гнатовича створено першу в історії України Академію архітектури в Києві, а видатного архітектора обрано її президентом. У найкоротший термін створені науково-дослідні інституту, лабораторії, полігон дослідного будівництва, укомплектовані кадри наукових працівників. Під керівництвом видатних майстрів архітектури та будівництва В. Заболотного, П. Альошина, О. Неровецького, О. Власова, С. Безсонова, М. Лисенка та О. Вербицького науковці розв'язували складні проблеми будівництва. За ініціативою Володимира Гнатовича у 1945 р. розгорнув роботу Інститут аспірантури АА УРСР, який згодом став центром підготовки молодих висококваліфікованих фахівців.
Поряд з роботою з планування міста В. Заболотний разом з архітектором В. Лазаренком працював над проектом житла для колгоспників зруйнованих сіл України. За успіхи та досягнення колективу, який він очолював, значний особистий вклад в організацію наукових досягнень та підготовку молодих наукових кадрів у 1950 р. Володимира Гнатовича обрано дійсним членом Академії архітектури СРСР.
Великий досвід роботи над розробленням житлових проектів, спорудженням селищ за типовими проектами із застосуванням потоко-розчленованого методу будівництва привели Володимира Гнатовича до думки про впровадження комплексного будівництва.
Володимир Гнатович разом зі скульпторами М. Вронським та О. Олійником створив проект пам'ятника Богдану Хмельницькому в Переяславі- Хмельницькому. Творча діяльність В. Заболотного відзначена орденами та медалями колишнього Союзу та Почесною грамотою Президії Верховної Ради Башкирії. 1953 р. ВАК надала йому вищого наукового ступеня — доктора архітектури.
У 1956 р. у державі відбувся перехід на індустріально-збірне будівництво. Академію архітектури було реорганізовано в Академію архітектури і будівництва УРСР — АБіА, президентом якої став інженер-будівельник А. Комар, тоді ж В. Заболотного обрали дійсним членом української та союзної АБіА. 1957 р. він очолив відділ історії українського мистецтва при президії АБіА, створений за його ініціативою, — так розпочався останній період діяльності видатного архітектора. Співробітники очолюваного В. Заболотним відділу своїм завданням визначили узагальнення та висвітлення багатовікового розвитку і здобутків українського мистецтва. Українські мистецтвознавці розпочали роботу над "Програмою з історії українського мистецтва", що окремими розділами охоплювала всі його види (К., 1956). За цією програмою, спираючись на мистецтвознавчі здобутки минулого і власні дослідження, протягом 1957—1962 рр. фахівці відділу підготували однотомник "Нариси з історії українського мистецтва" (К, 1962) і авторський рукопис шеститомної "Історії українського мистецтва" (з ілюстраціями).
З липня 1962 р. В. Заболотний помер, а 1963 р. АБіА було ліквідовано. Підготовку перших п'яти томів завершив Науково-дослідний інститут теорії, історії та перспективних проблем радянської архітектури (НДІТІА) у Києві, а шостого тому — науковці Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії ім. М. Рильського. Загальну ж редакцію виданого в 1966— 1971 рр. шеститомника здійснила очолювана М. Бажаном Головна редакція УРЕ. Шеститомник високо оцінила культурно-мистецька громадськість, а український уряд у 1971 р. присудив В. Заболотному (посмертно) та іншим найактивнішим авторам Державну премією УРСР ім. Т. Шевченка.
Володимир Гнатович був не тільки відомим архітектором, педагогом і громадським діячем, а й художником-живописцем, великим знавцем народного мистецтва, досконалим майстром різьблення по дереву та металу. Він створив серію малюнків, акварелей і творів, написаних олійними фарбами. Всі вони свідчать про великий художній смак і глибоке відчуття краси, притаманне митцеві. Найцікавіші з них — ’’Софія Київська", "Будинок батьків", "Над Трубежем".
Володимира Гнатовича поховано на Байковому кладовищі в Києві. На його могилі в 1965 р. споруджено монументальний пам’ятник, а в Переяславі-Хмельницькому, у будинку його батька, створено "Музей академіка В. Заболотного" (сайт музею).
Інф.: secinfchounbk.blogspot.com
Коментарі