Львів перетворився на Голгофу на кілька годин

Величаву колону очолив Львівський митрополит Преосвященний Ігор Возьняк, за ним ішло численне духовенство, монашество, вихованці семінарій, а її центром став великий хрест, який уже за традицією несуть ректори та працівники львівських вишів. Першими несли хрест голова Львівської обласної Ради Петро Колодій та мер Львова Андрій Садовий.
… Львів на кілька годин ніби перетворився на Голгофу і розважав над смертю та воскресінням Ісуса Христа. Оскільки 2013 рік Католицька Церква оголосила Роком віри, то й навколо цього були побудовані роздумування і проповіді під час усіх чотирнадцяти зупинок Хресної дороги. Цього разу розважання підготували монахи–василіяни.
Хочеться відмітити глибокий зміст цих проповідей, незважаючи на те, що у деяких моментах повторювались й банальні речі. Суть зводиться до того. що сучасний секуляризований світ робить викрик християнству. Колись християнська Європа перестала бути такою, з кожним роком все більше секуляризується, віра у Христа відсувається на маргінес. Людям нав’язується думка, що питання віри – це щось виключно особисте і про це не слід говорить публічно.
Священики говорили про якість віри, про потребу її поглиблення, пригадували думки з цього приводу митрополита Андрея Шептицького, блаженної пам’яті Івана Павла ІІ, Папи-емерита Бенедикта ХУІ. Ось кілька з них:
« Сила віри проганяє почуття страху. Щоб прогнати неспокій, нам потрібно з апостолом Петром промовляти: «Господи! Спасай, бо о потопаю». У тяжких хвилинах нам поможе спільнота Церкви, яка взиває: «Господи, помилуй!»
«Віра - це завдання людини. Віра – це двері, через які Господь може завітати до людської душі, подати їй усе, чого вона потребує. Такими дверима щирої віри стала Пресвята Богородиця, завдяки якій саме у день Благовіщення здійснилася спасительна місія Творця - прихід Сина Божого в омертвіле через гріх тіло людини».
«Людина не любить докладати зусиль і застановлятися над питаннями віри. Вона зазвичай не любить мислити, у багатьох питаннях покладається на інших, що призводить до негативних наслідків, коли мова йде про важливі екзестинціальні питання. Людині підступно накидується думка, що віра є цілковито приватною справою, про яку не слід розмовляти у колі інших осіб…»
«Наша віра має стати джерелом любові до ближнього».
То ж Церква вкотре нагадує, що віру слід розвивати, поглиблювати – через читання Святого Письма, через особисту і спільнотну молитву. Школою такої молитви і християнської науки, середовищем для передання віри має бути родина. Батьки - це основні євагелізатори і апостоли віри для своїх дітей і перший приклад християнських чеснот.
Священики закликали ділитися вірою, вносити її в суспільно-політичне, культурне та економічне життя. Й тільки тоді вона буде дієвою. Навіть закликали поділитися тим, що пережили під час Хресної дороги, з іншими особами у суспільних мережах.
Особливий акцент у проповідях в день Благовіщення робився на постаті Діви Марії. Церква вбачає у ній взір віри, дорогу для кожного християнина. «Вдивляючись у її життя, ми повинні навчитися знаходити відповіді на наші проблеми. Це означає наслідувати її, довіритись їй, іти за нею, а не лише відбувати культ, почитати, ставити на голову корону, якої вона ніколи не мала».
«Кульмінаційним моментом випробування віри Марії була Хресна дорога її Сина. Згода при Благовіщенні видається чимось радісним і легким у порівнянні до згоди під хрестом. Людина глибокого духовного життя є зазвичай готовою до жертви і до посвяти самої себе, однак набагато важче згодитися на терпіння близьких - тих, яких любимо, з якими розділяємо наші радощі та сльози. Марія, стоячи під хрестом, дала подвійну згоду: «Нехай так станеться нам, Йому і мені. Якщо мій улюблений Син повинен терпіти і страждати, то нехай так буде». Її згода – це вираз найбільшої жертви». Завдяки цьому вона удостоїлася бути Матір’ю Церкви, Матір’ю віри.
Також під час Хресної дороги наголошувалось, що у рік віри варто більше задуматись над покликанням до священства, до богопосвяченого життя. Щоб були гідні священики, щоб на них не нарікали люди, як зараз нарікають (про це теж згадувалось) , Церква звернулася до родин львівської інтелігенції плекати в дітях цю віру і віддати Богові те, що найдорожче – своїх дітей. Також Церква звернулась до молодих людей - щоб прислухались до Божого поклику і не боятись дати свою згоду, звернулась до кожного із запитанням: «А що ти особисто зробив для того, щоб у Церкві були кращі священики?»…
Здається, ці слова запали глибоко в душу багатьом. А ще вразила спільна молитва «Отче наш», яку промовляли тисячі людей. От питання тільки чи Бог її чув, коли простір між людьми і Всевишнім був перегороджений імпульсами мобільного зв’язку? Помітила, що багато людей під час такого сокровенного молитовного дійства не розлучалися із своїми мобільними телефонами - щось вирішували, вияснювали, повідомляли. Ніби й були присутні на цій молитві, і ніби й ні. Та ще й іншим заважали. І приклад подавали… священики. Здається, кожен третій так і «висів» на телефоні, то ж добре було б наступного разу перед початком Хресної дороги оголосити всім дружно вимкнути мобільники.
І ще хочеться, щоб християни, які беруть участь у таких молитовних дійствах, не забували про своє християнство тоді, коли вони сідають у громадський транспорт. Вчора було соромно за деяких молільників у 42-ому номері маршрутного таксі, який курсує від церкви Ольги і Єлизавети на Привокзальній на Сихів. Так , довго тривала Хресна дорога – понад чотири години, усі втомилися і зголодніли, але виявляти таку невихованість за кілька хвилин після молитовних розважань ? Прикро і гірко. Та суть твоя, християнине, якраз і проявляється у такий незручний, випробувальний момент.
Надія Пастернак
Інф.: vgolos.com.ua, фото Йосипа Марухняка
Коментарі