Перевернути «піраміду»

Євген Іванович традиційно називає світ політиків не інакше як «новою верствою», де діє єдине для всіх (незалежно від партійної приналежності) правило - безкарність, яка, як відомо, породжує вседозволеність. Елітарне коло, - каже відомий соціолог - закрите на безліч замків, однак код доступу отримати можна. Отримати, щоб перевернути піраміду відносин по лінії «влада - суспільство».
- Євгене Івановичу, свого часу президент Ющенко часто говорив про те, що українці - унікальна нація. В одному - так точно. Всі 4 українські президенти тільки втрачали довіру, підтримку, популярність, у той час як в інших країнах одна подія може призвести до серйозного зростання рейтингу. У нас же, роби - не роби, обіцяй - не обіцяй, старайся - напружуйся, а все одно результат буде один. Чому так? Тому що є стереотип: влада повинна бути за визначенням темною силою, а опозиція - білою і пухнастою?
- Знаєте, а Ющенко дійсно в чомусь мав рацію, кажучи про унікальність. Але, на жаль, він сам не розумів, що буде жертвою соціальних настроїв. Саме він більшою мірою розчарував виборців, які в якийсь момент сильно повірили. Пам'ятаю, ми тоді проводили дослідження про баланс надій та розчарувань. З'ясувалася цікава річ. Рівень надій на Ющенка підвищився навіть у тому регіоні, де, здавалося б, мало бути відразу падіння настроїв, у зв'язку з поразкою кандидата, висунутого південним сходом України. Але навіть у цих регіонах, у 2005-му було більше надій, ніж роком раніше. Це був дивовижний феномен, тому що в певний момент на Ющенка сподівалися навіть ті, хто проти нього голосував.
- А в чому, на ваш погляд, суть цієї унікальності?
- В унікальній здатності сакралізувати не владу, а опозицію до влади. У чому проблеми наших сусідів? Там теж є коливання настроїв, пов'язаних з конкретною ситуацією, але вони ніколи не виражені настільки, щоби влада відчула, що у неї з-під ніг йде земля. У період правління Путіна теж були коливання настроїв, проте ніколи сумніву не піддавалося основне - його право на верховну владу, його сакральне право. Це багато в чому пов'язане з історією наших сусідів. У них сакральна влада існувала століттями і влада верховного правителя, глави ієрархії завжди була священною. Сакральне право на владу було навіть у Єльцина. Я пам'ятаю, в 96 році у мене були дискусії з російськими колегами, коли вони говорили, мовляв, все, 5% рейтинг, він програв і треба терміново шукати нового наступника. Я тоді сказав їм: «Погано ви знаєте свою країну. А я вам гарантую, що він і зі своїми п'ятьма відсотками переможе на наступних виборах ».
Його право як суверена - карати і милувати, за великим рахунком ніхто не піддає сумніву. Інша справа, Україна. Благом, надією і перспективою нашої країни є те, що влада завжди стає відповідальною за все, що відбувається в державі. І природно, що зараз спостерігається падіння настроїв, тому що надії не виправдані. При всіх позитивних звітах уряду рівень життя люди реально оцінюють за рівнем інфляції і по тому, наскільки вони можуть за ним встигнути. А для українців фактор матеріального становища є одним з вирішальних. З іншого боку, у нас немає демократичних традицій, тому ми не можемо побудувати справжню представницьку демократію. Разом з тим у нас присутні деякі традиції стихійної демократії. Мабуть, в якійсь мірі ці традиції і зараз відтворюються в політичній культурі. Оцінка недемократичного ставлення до опозиції, пресі, як і оцінка падіння рівня життя, теж робить свій вплив на соціальні настрої. І ось ця недовіра до непослідовності проведення демократичних реформ є одним з факторів, який реально створює нашу європейську перспективу.
- Простіше кажучи, здатність покладати відповідальність за всі проблеми, які доводиться переживати пересічному громадянину, на владу і створює нашу європейську перспективу?
- Саме так. Я це називаю феноменом сакралізації опозиції. Дивний феномен: опозиційних політиків, навіть тоді, коли вони сиділи у в'язниці, вибирали до Верховної Ради. І тут можна навести не один приклад. І в принципі - це сигнал.
Адже що ми бачимо? Сама ідея реформ - абсолютно адекватна. Раніше ніхто так і не наважився навіть всерйоз заговорити про них. Але тут виникає й інша проблема. Пам'ятаєте, скільки розмов про мораль ми чули від Ющенка?
- Пам'ятаю, Євгене Івановичу. Як, втім, і те, що всі ці розмови про мораль призвели до повної деморалізації влади.
- Згоден. Так от, і базікання про реформи, риторика, не підкріплена реальним проведенням послідовних реформ, приведуть до такого ж результату. Якщо тоді була деморалізація, то тут буде дереформізація Україні.
- Знаєте, я не перестаю дивуватися тому, що за всієї очевидної важливості теми реформ, відсутнє будь-яке інформаційний супровід цього напрямку.
- А чому? Тому що культура зневажливого ставлення до людей, до громадської думки, до людини, як до реального суб'єкта реформ, на жаль, властива всім політикам цієї генерації. Вони не розуміють, що реформи по-справжньому робляться не зверху. Зверху тільки задається програма. Реформи робить кожен на своєму місці. Але для того, щоб він у цьому брав участь, він, по-перше, повинен розуміти, в чому бере участь. По-друге, він повинен не боятися наслідків. Їм треба пояснити те, де він втратить, де знайде.
Мене вражає вся ступінь соціологічної, соціально-психологічної некомпетентності людей, які в дуже складній соціальній ситуації підняли тему реформ. Українцям потрібно пояснити, що вони отримають, що втратять, коли і яким чином це відбудеться, в якій послідовності. Це - завдання уряду. Їм потрібно повторювати, як заклинання про те, що ми проведемо реформи, чим би для вас це не закінчилося. Зараз більшість людей не розуміють, що собою являють ці реформи і як наслідок - бояться їх наслідків.
А оскільки політики - люди дуже чутливі до можливості втрати своїх позицій, вони цей страх теж відображають. Вибачте, але ж реформ немає! І чим більше буде розмов і менше реформ, тим, ясна річ - буде більше нерозуміння і відповідного зневаги.
- Ви раніше підкреслили, що матеріальний добробут є одним з ключових факторів, здатних у найкоротші терміни мобілізувати українців. У 2005-му, як ми знаємо, вирішальну роль зіграв інший фактор. Як ви вважаєте, після того підйому та наступного «приземлення», цей самий інший фактор може проявити себе в найближчому майбутньому? Адже у нас яка ситуація? З одного боку, рейтинг президента падає. З іншого, опозиція явно не тягне на роль альтернативи. А третього - не зайвого в цій системі координат, якого підтримували б у всіх регіонах, - поки не видно.
- Перш ніж дати відповідь на ваше запитання, потрібно сказати про те, якими є умови виникнення серйозних соціальних рухів. Зараз немає масового зубожіння й розчарування, що, як правило, виводить людей на вулиці. Залишаються ще дві передумови для виникнення масових протестних рухів. Перше - якась ідея, що дає надію, яку люди в масі своїй справді втратили. Ідея має емоційно зачепити людей. Друге - харизматичний лідер, який міг би цю ідею уособлювати.
Люди не хочуть жити в атмосфері безнадії. Однак гірше інше. Часто приходять пророки, які хочуть використати невдоволення людей у своїх особистих, корисливих чи якихось божевільних цілях. Але в чому наша проблема? У тому, що у нас дуже велика кругова порука тих, хто ввійшов у це вузьке елітарне коло. І це коло дуже відірване від реалій. Там діють свої закони, свої правила і людині, що увійшла туди, дуже і дуже важко повернутися на грішну землю. Повернутися, щоб зрозуміти, як колись казали - надії і сподівання людей. Ви ж теж, працюючи з ними не рік і не два, добре бачите, що собою представляє наше елітарне коло і звичаї, які панують там.
- На превеликий жаль, Євгене Івановичу.
- Тому, впевнений, не будете сперечатися з тим, що люди, покрутившись в цьому вертепі, втрачають почуття реальності.
- Поза всяким сумнівом. Але все-таки чого варто очікувати: виходу когось з цього кола або приходу лідера знизу?
- У нинішній ситуації і в нинішніх соціальних умовах прихід лідера знизу - це нереально. Повна фантастика ... Швидше, це повинні бути політики, здатні повернутися в реальність, здатні отверезіти від того божевільного стилю, образу, рівня життя. Одним словом, політик, готовий зрадити свою верству. Це дуже важко ... Це тільки Володимир Ілліч Ленін і його сподвижники змогли зробити (сміється).
- Не бачу поки бажаючих тверезіти. Звідси запитання: чи може хтось іззовні занести туди, ну дуже сильнодіючий витверезний засіб?
- Може. Це було б можливо, якби Захід сприймав нас серйозніше, якби був більше в нас зацікавлений. Захід міг би зіграти важливу політичну роль, а не обмежуватися лише компліментами і засудженнями. Хоча б підтримати політиків, які реально бачать шлях і готові здійснювати рух у напрямку до нього. І для українців, на відміну від росіян, така роль Заходу не була б образою почуття національної гідності. Росіяни будь-яке, навіть позитивне втручання Заходу, сприймають як образу. А для українців це не було б проблемою, тому що вони чудово розуміють одне: у тому світі люди живуть достойніше. І з моєї точки зору, активна позиція Заходу була б потужним стимулом для тих, хто готовий покинути це елітарне коло. Більше того, якби Захід скасував візи і сказав, ось, мовляв, ви вже на порозі, це б дуже стимулювало б. Але у них свої інтереси, які вони розуміють так, як вважають за потрібне.
Тому на цей фактор поки що важко розраховувати. Є ще один довготривалий фактор - внутрішній. Мова йде про зростання рівня життя і появу великого прошарку активних людей, що мають достатньо коштів і якийсь вільний час на те, щоб підтримати демократичні, реформістські процеси в суспільстві. Але це, поки що - досить віддалена перспектива. Це не роки, а десятиліття.
- Тобто про світло в кінці тунелю поки що можна лише мріяти ...
- З моєї точки зору, світло полягає в тому, що Україна все-таки накопичує величезний досвід мирного рішення. Тут можна говорити про середньострокову або довгострокову перспективі. Так ось, світла дуже мало з точки зору середньострокового проекту. А з точки зору довгострокового ... Тут, як на мене, можна бути оптимістом. Нехай непослідовний, нехай дуже повільний, але, тим не менше, рух України до декларованого в її Конституції напрямку, все-таки є.
Інтерв’ю взяла Наталія Ромашова Обозреватель
Коментарі