Що приховує "Укрзалізниця"

Минулого тижня в "Укрзалізниці" повідомили про чергові негаразди - підприємство за 9 місяців перевезло у дальньому сполученні 7,7 мільйона пільговиків на 192 мільйони гривень, а компенсацію отримало лише на третину суми. Раніше в УЗ поінформували, що збиток від перевезення пасажирів у 2008-2013 роках становить загалом 33,5 мільярда гривень.
Такі новини від монополіста давно стали звичним явищем. Збитковість, дотаційні пасажирські перевезення, зношеність вагонів - все це про УЗ. Так само як і скарги пасажирів на вкрай поганий сервіс перевізника та "дорогоцінні" закупівлі держпідприємства.
"Реальна економіка" пропонує ознайомитися з цікавими фактами та цифрами, що стосуються "Укрзалізниці".
1. Без скорочень
В "Укрзалізниці" (саме органи управління залізничним транспортом – "РЕ") на 30 вересня 2013 року працювало 1529 осіб.
Із початку року звільнилися 72 працівники. Як запевнили на держпідприємстві, жодну людину із ініціативи адміністрації "Укрзалізниці" звільнено не було. В "Укрзалізниці" також кажуть, що не планують скорочувати штат працівників у поточному та наступному році.
2. Зарплати залізничників
Розмір заробітної плати працівників залізниць залежить від багатьох факторів - від фактично відпрацьованого часу, надбавки за вислугу років, фактично відпрацьованих годин роботи у вечірні та нічні години, наявності встановлених персональних доплат та надбавок та від розміру щомісячної премії, яка залежить від виконання завдань працівника та роботи колективу в цілому.
Місячні посадовий оклад провідника пасажирських вагонів, наприклад, становить 2364 гривні.
Для машиністів швидкісних поїздів з серпня годинні тарифні ставки сягають - 35,24 гривні, а для машиністів звичайних швидкісних потягів - 25,6 гривні. В "Укрзалізниці" відмовилися відповідати на питання, який же розмір заробітної плати у гендиректора держпідприємства.
3. Електронний квиток
З 2008 року українці можуть бронювати залізничні квитки через інтернет. Онлайн-продаж квитків запрацював лише 5 лютого 2013 року, тоді пасажири отримали можливість купити електронні проїзні документи на швидкісні потяги "Інтерсіті+".
Втім, такі квитки все одно треба було роздруковувати. Вже влітку ця потреба зникла.
Адже з 23 липня 2013 року електронні документи на швидкісні поїзди Інтерсіті+ та поїзд №37/38 Київ -Донецьк отримали статус розрахункового документа. З 1 жовтня не треба друкувати на спеціальних бланках квитки на нічний фірмовий поїзд № 11/12 Київ-Сімферополь-Київ, з 18 жовтня – на поїзд № 63/64 Харків-Київ-Харків.
4. Зношені вагони
Рівень зносу вагонів "Укрзалізниці" перебуває в критичному стані. Це стосується як пасажирських вагонів, так і вантажних. Парк вантажних вагонів "Укрзалізниці" станом на 2 жовтня 2013 року становив 119 411 вагонів, середній відсоток зносу яких сягає 88,5%.
У 2013-2014 роках держпідприємство планує закупити 6325 піввагонів, з яких 5000 у лізинг та 1325 за кредитні кошти ЄБРР. Наразі у лізинг для потреб "Укрзалізниці"поставлено 703 піввагони вітчизняного виробництва.
Темпи старіння та списання пасажирських вагонів значно перевищують темпи оновлення, кажуть в УЗ.
Цього року буде списано 362 пасажирських вагони, наступного - 421 вагон. За роки незалежності України загалом було списано 3 298 пасажирських вагонів.
Водночас за цей період за кошти залізниць було придбано 561 пасажирський вагон, а також 10 дев'ятивагонних електропоїздів виробництва Hyundai Rotem та 2 двоповерхових шести вагонних складів електропоїздів виробництва Skoda Vagonka.
5. Економію геть
Попри нестачу коштів на оновлення рухомого складу, на деякі послуги в УЗ грошей не шкодують. Як писало видання "Наші гроші", у червні "Донецька залізниця" за результатами тендеру уклала угоду на ремонт пасажирського вагону вартістю 8,9 мільйона гривень. Стільки ж приблизно коштує пасажирський вагон Крюківського заводу.
В "Укрзалізниці" запевняють, що вартість замовлення подібного вагону покриває усі витрати на його обслуговування. У це не так легко повірити, адже користуються вагоном не так часто.
За 9 місяців цього року Vip-вагон включався до складів поїздів лише 14 разів, у 2012 році - 15 разів. Основні напрямки, за якими використовувався вагон-салон на замовлення - Севастополь, Львів, Київ та Москва.
6. Злочинці
Донецька залізниця відома не лише витратами на Vip-вагон. Днями Генпрокуратура повідомила, що працівники одного з депо на Донецькій залізниці налагодили незаконний збут вантажних вагонів.
Вони, за інформацією відомства, організували злочинну групу, вступивши в змову з представниками приватних підприємств.
Залізничники за допомогою підроблених документів продавали державне майно, а саме вантажні вагони та запчастини. Усього, за оцінками Генпрократури, було викрадено майна на 978 тисяч гривень.
7. Реформа
Вже з наступного року на "Укрзалізницю" чекає масштабна реформа. Як розповів координатор реформування транспортної галузі при раді з економічних реформ Олександр Кава, до кінця 2015 року завершиться створення ПАТ "Українські залізниці" на базі "Укрзалізниці".
Реформування, зокрема, передбачає створення незалежного регулятора на транспорті, який займатиметься регулюванням тарифів і забезпеченням доступу до ринків. Також у рамках реформи УЗ відмовиться від перехресного субсидування.
На переконання експертів, реформа в галузі не викорінить із системи корупційну складову, а навіть призведе до збільшення обсягів корупційної діяльності.
8. Подорожчання квитків
У 2013 УЗ уже двічі змінювала тарифи на пасажирські перевезення. Ціна на квитки у плацкартному та купейному вагонах підвищувалася у липні та у жовтні.
Наприклад у жовтні плацкарт у потягах за популярними маршрутами "Київ-Одеса" подорожчав до 119,9 гривні, в поїзді "Київ-Львів" - до 116,6 гривні, "Київ - Донецьк" - до 154 гривень , "Київ-Харків" - до 132 гривень, в поїзді "Київ-Сімферополь" - до 165 гривень.
Тарифи у поїздах категорії "Інтерсіті+", вагонах СВ пасажирських поїздів та у приміських поїздах не змінювались.
Вартість проїзду у міжнародному сполученні також збільшувалася у два етапи - у липні та жовтні 2013 року. Кожного разу квитки дорожчали на 5%.
9. Нічні потяги
У середині жовтня у ЗМІ з'явилася інформація, що кількість нічних рейсів буде зменшуватись через їхню нерентабельність. В УЗ спростували ці заяви, розповівши, що зараз розробляється графік, відповідно до якого обсяги руху пасажирських поїздів збережуться.
За словами координатора реформування транспортної галузі координаційної ради з економічних реформ при президенті Олександра Кави, УЗ планує із 2014 року приступити до реалізації програми прискореного руху поїздів у нічний час.
В УЗ своєю чергою повідомили що на даний момент "опрацьовується призначення швидкісного поїзда сполученням Київ - Одеса – Київ".
10. Суд проти Hyundai
У 2012 році у травні відбувся запуск потягів Hyundai. З того часу швидкісні корейські потяги принесли немало неприємностей. Поїзди ламалися, запізнювалися не на одну годину, улітку у них під час поломок могли не працювати кондиціонери.
За перший рік курсування Hyundai за компенсацією різниці вартості проїзду у зв'язку із заміною поїздів до Укрзалізниці звернулося 7 тисяч пасажирів.
Та цікаво, що через корейські поїзди пасажири на УЗ навіть подавали до суду. Більше того, пасажирам вдалося виграти цю справу.
Юрист Української Гельсінської спілки з прав людини Максим Щербатюк через поламку потягу запізнився на три години. Тому подав позов, в якому вимагав від "Укрзалізниці"компенсувати незручності, що виникли, а також спростування неправдивої реклами щодо надійності цих поїздів.
У суді першої інстанції судді стали на бік УЗ, погодившись, що квиток, який дає право на проїзд, не є доказом того, що людина їхала в поїзді.
Судді апеляційного суду не погодились з таким рішенням, зауваживши, що відсутність засвідченого акта начальника поїзда не може бути підставою для відмови у стягненні різниці вартості квитків.
Втім, суд відмовив пасажиру у відшкодуванні моральної шкоди.
Інф.: real-economy.com.ua
Коментарі