Щоб не потрапити в халепу через несумлінні дії банку, уважно читайте депозитний договір і не бійтеся подавати до суду.
В Україні почастішали скандали та судові спори між банками та вкладниками.
Зокрема, формальним приводом для відмови у виплаті вкладу може виявитися банальний брак грошей. Банківський працівник повідомляє клієнта про відсутність в даний момент коштів у касі та просить прийти в інший день.
Схема 1. каса порожня
 
У другий день говорить про відсутність готівкових і необхідності їх замовлення, про що просить написати відповідну заяву. Наступний раз нарікає на те, що не працює комп'ютерна програма. Таким чином , банк ще деякий час може користуватися коштами клієнта без нарахування йому відсотків. У подібних випадках слід неодмінно перечитати договір і подавати скаргу. "Найчастіше завчасне повідомлення банку про зняття коштів не передбачено договором і є грубим порушенням обов'язку банку виплатити внесок", - запевнив юрист юрфірми Тарасов і партнери Павло Кириченко.
 
Схема 2. продовження терміну
 
Банк може без вашої участі і присутності продовжити термін вкладу. "У депозитному договорі може бути зазначено , що якщо сторони не заявлять про припинення вкладу , наприклад , за п'ять днів до закінчення угоди, то вкладення коштів буде автоматично продовжена на новий термін. І головне - в майбутньому буде застосовуватися порядок дострокового розірвання", - розповів Кириченко.
 
"При достроковому знятті вкладу вам перерахують відсотки, в тому числі і вже нараховані і навіть виплачені, за нижчою ставкою", - пояснила заступник директора юридичного департаменту Південкомбанку Юлія Захаренкова .
 
Схема 3. плата за депозит
Дуже важливо перечитати в депозитному договорі розділ про тарифи. Як би дивно це не звучало, але з вас можуть взяти комісію за повернення ваших власних коштів.
 
Схема 4. зниження ставки
 
Нерідко банки вдаються до заборонених прийомів на кшталт зниження в односторонньому порядку процентної ставки. "Навіть незважаючи на цю статтю 1061 Цивільного кодексу , в якій прямо заборонено одностороння зміна ставки за депозитом", - зазначив юрист Денис Писаний. Фінансисти не безпосередньо порушують чинне законодавство, вони знайшли зручну лазівку, яка дозволяє нібито повідомляти вкладників: прописують в договорах право повідомляти про зміну ставки за 10 днів до фактичного її перегляду. Але не листом за місцем проживання, або дзвінком з колл-центру, а на сайті фінустанови або у своєму відділенні.
 
Схема 5. договору не було
 
Все частіше фінансисти почали опускатися до крайньої міри - визнання недійсним депозитного договору , підписаного з вкладником. "Зараз це дуже поширена схема . Клієнт в кінці терміну депозиту отримує від банку повідомлення , що депозитний договір є недійсним або неукладеним", - підтвердив юрист Антон Куц . Це означає, що фінустанова поверне клієнтові суму його вкладу, але не заплатить відсотки за весь термін дії депозиту.
 
Якщо банк вирішив залишити вкладника без відсотків , то скаргами проблеми не вирішити. І потрібно йти прямо до суду. "Судова практика - переважно на боці клієнтів , і всі спроби банків визнати в судовому порядку такі договори недійсними відхиляються. Але будь-які судові процеси дають банкам не менше шести -восьми місяців користування депозитними коштами . Тому я б радив після виграшу справи про повернення банківського вкладу подати позов про стягнення збитків - відсотків за користування грошовими коштами та упущеної вигоди", - порадив Куц .
 
Схема 6. у бігах
 
Все більш поширеною стає відверто кримінальна схема обману вкладників - розкрадання коштів. Найчастіше це відбувається в регіональних відділеннях банків: директори філій і відділень ховаються з грошима вкладників, відкривається кримінальна справа, і вони оголошуються в розшук.
 
"Широко відомі випадки, коли працівники банків брали кошти у клієнтів, які не оприбуткували їх у касі і не видавали касові документи ( або підробляли їх). Потім кошти зверталися на свою користь, а банк, природно, не відповідав за дії таких злочинців. Це яскравий приклад шахрайства, а також привласнення чи розтрати чужого майна", - розповів Павло Кириченко.
 
Найбільше насторожує в таких ситуаціях позиція центрального офісу банку. Там найчастіше пропонують звертатися до міліції і відмовляються відшкодовувати збиток вкладникам , незважаючи на те що фінансисти - злочинці працювали в їх філіях та відділеннях , а головне - від їх імені. Юристи радять у таких випадках судитися , хоча і визнають, що це буде непросто.
 
Проте потерпілим вкладникам радять йти до кінця. Адже мова йде не тільки про неповернення відсотків за вкладом, а й про невиплату суми самого вкладу. "Звернення до правоохоронних органів не дасть прямого результату, а саме виплати належних сум. Винних осіб притягнуть до кримінальної відповідальності" перед державою", а не перед клієнтом. Але слід пам'ятати, що в кримінальному процесі потерпілий може подати цивільний позов, який буде розглядатися в суді разом з кримінальним переслідуванням", - пояснив Кириченко.
 
Що робити вкладнику
 
1. Як тільки виникли проблеми з виплатою відсотків або суми вкладу - зверніться в головний офіс банку.
 
2. Якщо банк навідріз відмовляється вирішувати вашу проблему і повертати кошти, звертайтеся з офіційною скаргою в Національний банк.
 
3. Як не дивно, але багато банків, особливо великі, бояться гучних скандалів. Їм важлива репутація, і вони побоюються потрапляння негативної інформації в пресу, тому обдуреному вкладникові може допомогти звернення в засоби масової інформації.
 
4. Якщо в діях банку є кримінальна складова, не вагаючись, пишіть заяву в міліцію і наполягайте на відкритті кримінального провадження.
 
5. Останній захід - це звернення до суду з позовом проти банку
 

Коментарі