Чи можливо повернути в Україну викрадені і виведені колишньою владою активи?
До речі, мова йде про десятки мільярдів доларів США: "За останні три роки на офшорні рахунки з України було виведено 70 мільярдів доларів", - заявив прем'єр-міністр Арсеній Яценюк з трибуни Верховної Ради.
Юристи стверджують, що повернути гроші в Україну можна. Однак, це справа не одного року.
 
"Процес досить складний, оскільки заморожування активів за кордоном це лише початок. Надалі їх потрібно повернути народу, у якого де-факто ці ресурси були відібрані, для чого потрібно довести їх походження, а також те, що ці гроші належать саме тим людям, які звинувачуються у скоєнні злочинів. Як правило, все ускладнюється тим, що в схемах виведення беруть участь підставні фізичні та юридичні особи. У цьому питанні важливо встановити відповідність транзакцій економічній логіці", - пояснює керуючий партнер Юридичної компанії «Алексєєв, Боярчуков і партнери» Сергій Боярчуков.
 
За словами адвоката, арешт активів може бути оскаржений в суді країни, в якій стався арешт, або в Європейському суді, якщо мова йде про Європу. Але шанси скасування такого арешту незначні, хіба що у випадку зміни політичної обстановки.
 
«Враховуючи те, що в питанні з Україною повернення розкрадань також буде пов’язане з протиставленням політиці Росії, ця процедура, швидше за все, буде спрощена і матиме характер економічної допомоги. Що ж до повернення коштів з Росії, то це видається малоймовірним», – вважає Боярчуков.
 
Термін повернення та арешту залежить від законів країни, в яких кошти заморожені. Проте головна умова успішного результату – політична воля.
 
«Серед організацій, які можуть надати допомогу – Міжнародний центр з повернення активів (ICAR) при Базельському інституті управління, заснований у липні 2006 року. Інститут сприяє органам влади у нарощуванні їх потенціалу, необхідного для арешту, конфіскації і повернення доходів від корупції та відмивання грошей. Дана організація навіть розробила спільно зі Світовим банком якийсь посібник для відстеження та повернення викрадених активів», – розповідає адвокат.
 
За його словами, у світовій практиці були спроби повернення грошей відомих диктаторів Саддама Хусейна, Муамара Каддафі, Хосні Мубарака, Франсуа Дювальє, Роберта Мугабе і т.д. Ці спроби не завжди мали успіх, а сам процес був тривалим.
 
«Павло Лазаренко був засуджений федеральним судом Сполучених Штатів Америки саме за те, що він відмивав в Україні гроші, нажиті корупційним шляхом. Отримав за це близько 8 років. Проте мені невідомо, які гроші, як і хто повернув в Україну. Швидше за все, їх не повернули. Може, вони залишилися в Лазаренка, а може, й пішли у федеральну скарбницю США. Виходить, що в нас є наочна процедура, коли державний чиновник, будучи прем’єр-міністром, вивів з України гроші в США. Він утік невідомим чином за паспортом громадянина Панами. Коли опинився в США, його засудили, визнали винним. Однак механізм повернення грошей не спрацював. Гроші не повернули. Можливо, тому що Україна не висувала позову, може, тому що цим ніхто не займався, може, не працювали експерти, але факт залишається фактом. Україна має сумнозвісний досвід доведеного факту розкрадання державної скарбниці, але гроші повернуті не були», – наводить приклад Боярчуков.
 
За словами юриста, також відома міжнародна практика грошей Каддафі. Його заощадження теж під великим питанням. Власний народ його стратив, попри це, гроші лівійського диктатора знаходяться на його рахунках і по сьогодні. І нічого з ними не відбувається. Ця процедура дуже непроста, і світова практика підтверджує, що у європейської країни що розвивається або у країни третього світу, такої як Лівія, немає позитивної практики повернення грошей.
 
«Вся ситуація ще ускладнюється нормами законодавства інших країн, в яких перебувають українські екс-чиновники. Наприклад, наш колишній прем’єр-міністр перебував в Австрії, і він не був там арештований, а це про щось говорить. Фірташа, наприклад, заарештували в тій же Австрії, щоправда, за корупційний скандал в Індії, а не за українські події. Азарова чомусь ніхто не чіпав. Велика частина наших колишніх чиновників знаходиться на території РФ, причому легально, тобто вони там з якимось статусом, а деякі навіть громадянство отримали. Ці обставини ускладнюють процедуру повернення грошей», – резюмує Сергій Боярчуков.
 

Коментарі