Мосту Патона 5 листопада виповнюється 60 років

5 листопада 1953 року, на ньому було відкрито рух транспорту. Він став першою переправою в світі, яка будувалася суцільнозварним методом, а не використовуваною в той час клепкою. Відчували міст, загнавши на нього десятки завантажених піском вантажівок. "На вхідних групах розмістили портрети вождів. З нагоди відкриття мосту був мітинг, а потім кожен міг пройтися по ньому, пропускаючи вперед партійні "Перемоги". Це було подією для міста, адже в Києві не було жодного моста - усе зруйноване війною. Міст Патона поєднав Лівий і Правий берег, а його тротуарна частина стала місцем для побачень", - кажуть Василь Таран, учасник мітингу.
Через рік по ньому пустили трамвай, який ходив до 2004 року і був демонтований за розпорядженням міськвлади. Міст - останній проект інженера-мостостроителя Євгена Патона. До запуску він не дожив всього 4 місяці.
БУДНІ. Капремонти на Патона не проводилися з моменту відкриття. Про реконструкцію згадали в 2008 році з наближенням Євро-2012. Був розроблений проект вартістю 800 млн грн, який передбачав зняття залізобетону і заміну його на металеве покриття, збільшення смуг з 6 до 8 і розширення моста до 38 г. Але відклали реконструкцію. Зараз закінчується ремонт тротуарів вздовж переправи. До повномасштабних робіт КК «Київавтодор» розпочне лише після відкриття Подільського мосту. Тобто через 3-4 роки. Зараз міська влада думає над поверненням трамвая. Крім того, можливо, вже в наступному році «Київміськсвітло» оснастить міст декоративним підсвічуванням.
«Ми використовуємо то освітлення і лампи, які були виготовлені ще в радянський час, і я вважаю, що їх треба залишити. Повинно бути щось автентичне. Але у нас є проект архітектурної підсвітки моста. Можливо, на наступний рік додамо її до вже існуючого освітлення», - зазначив директор «Київміськсвітло» Андрій Швець. До речі, три роки тому міст Патона посідав третє місце за кількістю аварій - 108. Найбільше ДТП було на Південному (194) і Московському (111) мостах.
ХТО ТАКИЙ ПАТОН? Будівництво мосту Патона було феноменальним для свого часу, такі технології були застосовані вперше і саме після випробувань в Києві поширилися по світу. Ми перевірили, чи знають кияни, хто такий Євген Оскарович Патон. Опитували людей на просп. Возз'єднання, який примикає до переправи.
На щастя, більшість киян хто такий Патон знають, хоча і не можуть пригадати дати життя, але впевнено кажуть: «радянський учений інженер, будував мости». Правда, хто розробляв проект будівництва моста Патона - батько або син (Борис Євгенович) кияни не знають. А пізнання деяких школярів вразили: «Начебто був полководець», - відповів учень років 13. «Ні, це радянський космонавт», - «допоміг» друг.
Як підривали старі опори Міст Патона будували, використовуючи трофейні презервативи: перш ніж звести нові опори, потрібно було знищити залишки старих, які перебували на дні Дніпра. Будівельники зіткнулися з проблемою - вибухівку треба було вберегти від води, а поліетиленових пакетів у 1948 році не було. В якості ізоляції вирішили використовувати презервативи. Але «гумки» в той час були великим дефіцитом. Замовили необхідну кількість на київській базі трофейного майна. З оплатою чеків вдосталь насміялися - тоді керуючими і касирами в банках були одні жінки, які, почувши, що чоловікам потрібно 5 тисяч (!) презервативів, просто виганяли їх. Після довгих поневірянь рахунки таки сплатили...
Ірина Золотар
Інф: topnews.kiev.ua
Коментарі