Повальна приватизація - небезпечна традиція вимивання стратегічних активів держави, - експерт
Три аргументи проти повальної приватизації, - Ірина Ратинська, експертСьогодні Україна має зламати традицію бездумної продажу активів. А в ситуації, коли дуже потрібні гроші, потрібно почати їх заробляти через впровадження ефективних інструментів управління своєю власністю, передає rbc.ua.
Повальна приватизація в умовах проведення АТО, про яку оголосила на прес-конференції міністр фінансів Наталія Яресько, свідчить про те, що уряд демонструє неефективні підходи до управління державною власністю. Такий крок є повторенням помилок, які неодноразово робилися протягом 23-річної історії української приватизації. Є чимало аргументів, які підтверджують те, що поспішність уряду може прізвесті до розпродажу за безцінь стратегічних підприємств, які ще залишилися у власності держави.
По-перше, це закріплена на рівні законодавства фіскальна завдання приватизації, основною метою якої є наповнення державного бюджету України без визначення подальшого цільового використання цих коштів. Така практика призводить до того, що виробничий капітал держави перетворюється на засіб споживання. Що суперечить головному принципу приватизації - залучення інвестицій для поліпшення управління підприємства.
Крім того, кошти від приватизації йдуть на короткострокове покриття поточних витрат, тобто на проїдання, що в довгостроковій перспективі веде до вимивання стратегічних активів государства. Нікто ніколи не бачив жодного звіту про те, куди поділися гроші від приватизації після того, як вони надійшли до держбюджету.
По-друге, досі не визначені чіткі критерії скорочення переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, тим самим продовжується традиція ручного управління процесами приватизації. Нинішній Кабмін повторює помилки попередніх урядів.
Згадаймо, як у 2012 році під сумнівним приводом розширили перелік підприємств на приватизацію, за 2012-2013 роки за символічну ціну були продані кілька десятків стратегічних підприємств. Все, що не встигли приватизувати "попередники", буде розпродавати нинішній уряд за таким же принципом.
По-третє, враховуючи нинішню ситуацію на сході України, додатково слід подумати про створення механізмів запобігання участі російського капіталу в приватизації українських підприємств. Не треба пояснювати, до чого може призвести відчуження українських підприємств на користь Росії через механізми приватизації в ситуації, коли Україна бореться за свою економічну незалежність.
Ірина Ратинська, експерт з приватизації Інституту суспільних досліджень, спеціально для РБК-Україна
Інф.: rbc.ua
Коментарі
























