Підсумком першого Саміту миру в Києві стала резолюція щодо основних засад децентралізації
Під час першого в історії Саміту миру, який відбувся у Києві 4-5 липня, делегати з різних регіонів України від імені об’єднаних сил громадськості, присутніх на заході, ухвалили резолюцію щодо основних засад децентралізація влади.
Рішення стосується проекту змін до Конституції, запропонованого Президентом України Петром Порошенком.

Учасники Саміту, зокрема, запропонували:

- залишити без суттєвих змін Розділ ХІ Конституції України "Місцеве самоврядування" (в ст. 133 залишити існуюче визначення "територіальної громади";

- доповнити конституційні положення про місцеве самоврядування закріпленням принципу субсидіарності повноважень та бюджетних ресурсів територіальної громади та центральних органів влади;

- розробити та прийняти Закон України "Про територіальні громади", де передбачити порядок формування територіальної громади як юридичної особи публічного права, а також правові засади справедливого співвідношення формування місцевого та державного бюджету.

Повний текст резолюції:

                             Резолюція
об’єднаних сил громадськості Саміту Миру

 
При розгляді проблеми децентралізації влади учасники саміту дійшли спільної думки про те, що головною засадою децентралізації має стати дієвий розвиток територіальних громад, як гарантії народовладдя в Україні.
Тому процес децентралізації має починатися з формування територіальних громад як об’єднань жителів (співвласників комунального майна), в якості юридичних осіб публічного права. Тобто, процес децентралізації влади має відбуватися «знизу», а не «зверху», як на цей час пропонує чинна влада.
За таких обставин викликають занепокоєння пропозиції Президента України щодо змін до чинної Конституції України, де передбачене вилучення поняття територіальної громади. А замість цього запропоноване розуміння громади як адміністративно-територіальної одиниці, що неминуче призведе до порушення прав жителів як співвласників комунального майна, ліквідації  поняття територіальної громади як самостійного суб’єкта, права якого як основного носія функцій та повноважень місцевого самоврядування визнані та гарантовані державою.
Таким чином, Президент України подав проект змін до Конституції з метою децентралізації влади, але зміна визначення поняття територіальної громади і ст. ст. 140, 143 діючої Конституції України, фактично означає знищення місцевого самоврядування в Україні.
Отже запропоновані законодавчі заходи явно не відповідають поставленій меті.
Підхід, який пропонується на цей час Президентом України, втілити у процесі оновлення Конституції України та покласти за основу муніципальної реформи, слід розглядати як суттєвий крок назад у порівнянні з тими засадами, які закладено у чинній Конституції України.

Тепер більш детально:
У ст. 133 запропонованих змін до Конституції громада визначається як територія – громада, внаслідок перестає бути суб’єктом місцевого самоврядування.
У ст. 140 діючої Конституції України вилучаються абзаци, у яких
говориться, що «місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою», а також про створення органів самоорганізації населення.
Зміст ст. 143 діючої Конституції України вихолощений повністю.
Реалізація моделі муніципального управління, де відсутня територіальна громада, а всі функції громади виконують органи місцевого самоврядування в умовах тотальної корупції на усіх рівнях влади – це крах місцевого самоврядування.
Вважаємо недопустимими у законопроекті щодо змін до чинної Конституції України, що запропоновані Президентом України, положення ст. 144, де передбачена можливість розпуску Президентом органу місцевого самоврядування на підставі рішення Конституційного Суду України у разі прийняття таким органом незаконних рішень. Такими правами мають бути наділені лише територіальні громади.

Ми, учасники Саміту Миру пропонуємо:

1. Розділ ХІ «Місцеве самоврядування» Конституції України залишити без суттєвих змін. В ст. 133 не давати нового визначення територіальної громади.

2. Доповнити конституційні положення про місцеве самоврядування закріпленням принципу субсидіарності повноважень та бюджетних ресурсів територіальної громади та центральних органів влади (питання мають вирішуватися на місцевому рівні, там де вони виникають).

3. Для розвитку положень Конституції про територіальні громади необхідним є розробка та прийняття Закону України «Про територіальні громади», де передбачити порядок формування територіальної громади як юридичної особи публічного права, а також передбачити правові засади справедливого співвідношення формування місцевого та державного бюджету.

4. Для повноти реалізації територіальними громадами своїх повноважень та захисту своїх прав через своїх представників в органах місцевого самоврядування, необхідні докорінні зміни щодо висування кандидатів (на місцевих виборах) до місцевих рад: територіальна громада має бути наділена правом висувати кандидатів в депутати, стати рівноправним учасником виборчого процесу. Мають бути заборонені «закриті» партійні списки кандидатів в депутати місцевих рад.
 
Об’єднані сили громадськості Саміту Миру

Інф.: peacesummit.org.ua

Коментарі

 

Add comment

Security code
Refresh