Зроблено ще один крок до утвердження принципу верховенства права
Щойно Окружний адміністративний суд міста Києва під головуванням судді Аблова Є.В. та у складі суддів Літвінової А.В., Мазур А.С. ухвалив остаточне рішення у справі 826/3639/17, яким у повному обсязі задовольнив позов керівника Проекту "Відкритий Суд" Станіслава Батрина (на фото) до Уряду України, МОЗ, Мінсоцполітики та Мінекономіки про визнання незаконною та нечинною Постанови Кабінету Міністрів України № 780, якою було вперше за 16 останніх років «переглянуто» «споживчий кошик» для українців. Також суд визнав протиправними дії усіх міністерств, які були відповідальними за формування мінімальних наборів  продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг та фактично перезатверджували соціальні стандарти зразка 2000 року без їх якісного перегляду (вчиняли так звану “актуалізацію”), всупереч встановленому порядку.

В ході судового розгляду позивач переконав суд, що формуючи та затверджуючи мінімальні набори продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг, які необхідні для забезпечення потреб громадян, уряд та відповідні міністерства не врахували вимог законодавства до наукової обґрунтованості таких показників, порушили принцип необхідності забезпечення достатнього життєвого рівня для кожного, діяли всупереч вимогам гласності та громадського контролю. Крім того, позивач обґрунтував наявність понад 20 порушень законодавства, які супроводжували процес прийняття такого важливого рішення.
Серед таких порушень: членами комісії з проведення науково-громадської експертизи з визначення  складу «споживчого кошику» були неповноважні особи, комісія проводила засідання у неналежному  складі, а докази про реєстрацію членів до участі у засіданні - відсутні. Крім того, вищі посадові особи держави, участь яких у засіданні комісії є обов`язковою відповідно до чинного законодавства уникали персональної відповідальності за прийняте рішення (перші заступники та заступники Міністра  соціальної  політики,  Міністра  економічного розвитку і торгівлі, Міністра  фінансів,  Міністра охорони здоров’я або ж видавали листи у довільній формі та без наявних реквізитів (без печаток міністерств, вихідних номерів, всупереч повноваженням) на передоручення їх участі у роботі даної комісії або в цілому самоусунулися від виконання функцій, що передбачені законом.

В цілому суд постановив:

1. Визнати незаконною та нечинною постанову Кабінету Міністрів України № 780 від 11.10.2016 “Про затвердження наборів продуктів харчування, наборів непродовольчих товарів та наборів послуг для основних соціальних і демографічних груп населення”;

2. Визнати протиправними дії Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Міністерства соціальної політики України, - з формування відповідних мінімальних наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів, послуг з порушенням приписів ч. 2, ч. 3, ч. 4 ст. 3 Закону України «Про прожитковий мінімум», що стало підставою для затвердження Кабінетом Міністрів України постанови № 780 від 11.10.2016.

Цим самим, вищі органи влади, з урахуванням вимог гласності та громадського контролю повинні забезпечити проведення у дійсності об`єктивної науково-громадської експертизи набору продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг, в ході якої встановити об'єктивні потреби громадян. На основі затверджених мінімально необхідних людині наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг, - уряд встановлює розмір прожиткового мінімуму, який має забезпечувати гідне життя.

"Іншими словами, спочатку уряд та міністерства повинні дізнатися, які потреби є у громадян, сформувати їх відкритий перелік, обговорити у суспільстві. чесно визнати ці реальні потреби, і в подальшому, - діяти в напрямі проведення реформ для досягнення окреслених орієнтирів. На сьогодні ж в Україні складається парадоксальна ситуація: уряд встановлює розмір прожиткового мінімуму для громадян на рівні 1762 гривні на місяць, а Верховна Рада України, у свою чергу, щорічно його затверджує. Для обґрунтування цього, по суті, приниження людської гідності та значення паспорту "громадянина України", органи влади формують нічим не підтверджені переліки наборів харчування, непродовольчих товарів та послуг, які наче, охоплюють потреби людини. Це не правда. Ми наче і довели очевидне, але погляньте, - наша боротьба за очевидне триває вже 3-й рік". Крім того, я не можу зрозуміти логіку ані уряду А. Яценюка, ані уряду В. Гройсмана. Тільки через суди ми змушуємо кожен наступний уряд виконувати те, що має бути в інтересах політиків апріорі", - Станіслав Батрин.

Звісно, уряд та 3 міністерства мають право на апеляцію. Але як така поведінка буде сприйнята суспільством?

Нагадаємо, впродовж 2015 році Станіслав Батрин виграв дві судові справи проти уряду України про перегляд прожиткового мінімуму в суді першої та апеляційної інстанції, а судом було вперше встановлено, що жоден уряд України після 2000 року не виконував вимоги Конституції щодо перегляду прожиткового мінімуму. Таке рішення набуло законної сили та було передане на примусове виконання до Міністерства юстиції України. В подальшому, уряд вперше за 15 років був змушений переглянути "споживчий  кошик" та прожитковий мінімум в Україні, а також задекларував збільшення мінімального розміру заробітної плати до розміру 3200 грн.

В той же час, Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 780 від 11.10.2016 “Про затвердження наборів продуктів харчування, наборів непродовольчих товарів та наборів послуг для основних соціальних і демографічних груп населення”. Як пояснювалося, цим самим уряд переглянув «споживчий кошик» українців.  

Порядок затвердження споживчого кошика висвітлювався
Зміст споживчого кошика оприлюднювався

Інф.: "Відкпитий Суд"    

Коментарі

 

Додати коментар

Захисний код
Оновити