У нас зараз два вищі суди, або Про те, як депутати Конституцію порушили на догоду владі, - політтехнолог Катерина Одарченко
Як відомо, в Україні триває і посилюється судова реформа, яка зачіпає як структуру судової системи, так і місце різних органів судової влади в цій системі, їх повноваження і порядок формування.
Структура системи органів державної влади, повноваження вищих органів кожної з її гілок (законодавчої, судової та виконавчої) визначаються Конституцією країни.
Конституція, яка виражає волю всього українського народу, є Основним Законом, має найвищу юридичну силу. Будь-який закон, виданий парламентом (Верховною Радою), повинен відповідати Конституції і не може ні змінювати її норм, ні будь-яким чином обмежувати їх дію. Йдеться аж до, здавалося б на перший погляд, дрібниць (наприклад, найменування того чи іншого органу). А зараз складається саме така ситуація, коли звичайним парламентським законом, без внесення змін до Конституції, прийнятих за окремою ускладненою процедурою та набрання ними законної чинності, намагаються змінити нашу Конституцію.

У чому ж справа? Приймаючи зміни в закон "Про судоустрій і статус суддів", Верховна Рада, з ініціативи Адміністрації Президента, допустила перейменування вищого органу судової влади України, - Верховного Суду України на "Верховний Суд". Однак, найменування "Верховний Суд України" міститься в тексті Конституції, а "Верховний Суд", - у ній відсутнє. Начебто, мають на увазі щось малозначне, - всього лише найменування органу. Однак, усе набагато серйозніше.

По-перше, мова йде про фактичну зміну Конституції в обхід встановленої процедури внесення і прийняття зміни і доповнення Конституції.

Виходить, що Конституцію у нас можна змінити звичайним парламентським законом. А це повністю суперечить не тільки загальновизнаним міжнародним стандартам конституціоналізму, а й самої Конституції нашої країни. До того ж, цей факт свідчить про вкрай низьку правову культуру як нашої виконавчої влади, так і депутатського корпусу, що робить їх "нерукопотисними" в сім'ї цивілізованих майже правових держав.

По-друге, виходить, що в країні діє два вищих органи судової влади. При всій абсурдності ситуації, з юридичної точки зору, виходить саме так. А це загрожує не просто конфліктами, а вельми серйозними наслідками, які, якщо вони виникнуть, не так-то легко буде компенсувати.

По-третє, створення "Верховного Суду" дозволить сформувати його склад фактично на основі якогось компромісу між законодавчою і виконавчою владою, в обхід встановленого Конституцією порядку створення і формування "Верховного Суду України", що передбачає участь у цьому процесі «Громадської Ради доброчесності". А це призведе до того, що у вищому органі судової влади виявляться свої "маріонеткові", кишенькові судді.

Якщо ж врахувати ці моменти, то ситуація вже не буде здаватися такою незначною, як на перший погляд.

На щастя, в Україні створено і діє орган, який реально може змінити цей стан справ, встати на захист Конституції. Йдеться про Конституційний Суд України, який і створено для того, щоб забезпечити найвищу юридичну силу Конституції, її незаперечний авторитет і для суспільства, і для влади. Це історичний момент, коли відбувається перевірка дієздатності Конституційного Суду України, його реальної здатності зберегти нашу державність і довести народові, що Конституційний Суд України не є кишеньковим і маріонетковим, а являє собою ефективно діючий інститут захисту Конституції і суспільства.

Катерина Одарченко, політтехнолог
Інф.: 24tv.ua

Коментарі

 

Додати коментар

Захисний код
Оновити