Видання "День" подає відповідну аналітику з коментарями експертів
Влада розумних — найдорожчий актив! Як Україні розвиватися без кредитів МВФ?
Міжнародний валютний фонд схвалив 18-ти місячну програму Stand-by для України загальним обсягом у 5 мільярдів доларів.
Перший транш у розмірі 2,1 мільярда доларів надійде до державного бюджету України.

Наступний перегляд програми очікується в вересні цього року.

Всього у 2020 році до державного бюджету заплановано отримати близько 3,5 мільярда доларів від Фонду.

Крім цього, схвалення програми МВФ відкриває для України можливість залучення додаткових майже 3 мільярда доларів від міжнародних партнерів — Європейської комісії та Світового Банку, зокрема,  для фінансування бюджетних видатків цього року, значна частина яких направлена на боротьбу з COVID19, розширенням програм соціальної підтримки громадян та підтримки бізнесу.

Співпраця з МВФ також відкриває можливості для крупних державних та приватних українських компаній виходити на міжнародні ринки капіталу для залучення дешевого фінансування для реалізації нових інвестиційних проектів.

Щоб МВФ дав гроші цього разу, уряд мав виконати дві умови — створення ринку сільськогосподарських земель та ухвалення так званого банківського закону (відомого ще як «антиколомойський»). Зараз конкретних вимог немає.
«У теперішніх глобальних умовах Фонд розуміє, що країнам дуже важко планувати структурні реформи на декілька років наперед. Це проблема для багатьох урядів, не лише уряду Дениса Шмигаля. І рішення змінити програму не є специфічним рішенням МВФ для України — за останні 2 місяці МВФ не затвердив жодної нової програми EFF», — повідомив представник України в МВФ Владислав Рашкован.

Підтримка МВФ Україні необхідна, передусім, для того, щоб покрити дефіцит бюджету — майже 300 млрд грн. Після початку карантину Верховна Рада внесла зміни до бюджету на 2020 рік, збільшивши видатки та зменшивши план з доходів. Гроші від МВФ, зокрема перший транш, мають піти одразу до бюджету та покрити частину дефіциту.  До кінця 2020 року уряду потрібно виплатити кредиторам 3-4 мільярди доларів. Наступний великий пік виплат за держборгом буде у вересні.

Чи змогла б Україна впоратися з викликами поточного року без МВФ? І якою ціною? Прихильники «сценарію дефолту» кажуть, що так. Їх опоненти — заперечують, і лякають прямим путінським правлінням в Києві... Ми в «Дні» не любимо спрощень. У питаннях співпраці з МВФ та вимогами, які бере на себе Україна, неможливо давати короткі відповіді «так», або «ні».  Адже чи можна сперечатися з тим, що МВФ допомагає Україні уникнути глибокого падіння? Або, що дефолт не може бути кращим, ніж нехай повільний, але ріст?

Але те, що ми в «Дні» чекаємо від влади вже багато років, і не бачимо й дотепер — чіткого плану: як за два-три чи п’ять років збудувати таку економічну політику, яка дозволить позбутися кредитів МВФ. Це має бути план справжньої української влади...

Німеччина проходила цей тест після Другої світової війни. Всім відомий план Маршала прийшов на зміну абсолютно шкідливого для країни плану Моргентау, бо він мав перетворити Німеччину на аграрну країну. Менш відомий приклад в Україні, але, як на мене, дуже показовий — це приклад Японії. В 1947 році окупаційна влада США була категорично проти Банку розвитку в Японії. А в 1952 році США стали основним донором Банку розвитку Японії. Від кого це залежало? Американці самі поміняли за п’ять років свою позицію? Та японці вмовили. Вони сказали американцям: ви хочете Японію бачити союзником? Вам потрібен потужний союзник?

«5 МЛРД ДОЛ УКРАЇНСЬКОЇ ПРОГРАМИ STAND-BY — НАЙБІЛЬШИЙ РІВЕНЬ ПІДТРИМКИ ФОНДУ ДЛЯ ВСІХ КРАЇН СВІТУ З 26 БЕРЕЗНЯ ЦЬОГО РОКУ»

Владислав РАШКОВАН, заступник виконавчого директора від України у Міжнародному валютному фонді:

— Українська програма Stand-by — перша нова структурна програма (upper credit tranche program), яку затвердила Рада директорів МВФ з 26 березня цього року (коли Фонд перейшов на роботу в умовах карантину).

З 26 березня і до сьогодні затверджувалися тільки програми emergency financing, або ж (щоб надати більше коштів до бюджету для реакції на пандемію) трохи видозмінювалися умови раніше затверджених програм (programs were augmented).

5 млрд дол української програми Stand-by — найбільший рівень підтримки Фонду для всіх країн світу з 26 березня цього року (якщо не брати до уваги 3 рішення по FCL лініях).

В цілому за станом на вечір минулої п’ятниці, 5 червня, за час карантину Рада директорів МВФ:

— підтримав 67 запитів від країн на emergency financing (RFI, RCF-інструменти) на загальну суму US $ 23.6 млрд;

— для кількох країн (Бенін, Того, Гондурас, Грузія, Вірменія) Фонд незначно збільшив суму кредитів за вже існуючими (раніше затвердженим) програмами; Для 9 найбідніших країн Фонд продовжив дію існуючих програм;

— для 27 найбідніших країн Фонд відклав оплату боргів (CCRT debt relief requests) на 6 місяців на загальну суму в US $ 0.2 млрд;

— затвердив 3 запити (Колумбія, Перу, Чилі) на FCL лінії на загальну суму в US $ 45.6 млрд доларів — але FCL — це не надання кредитів країнам, а в принципі щось на зразок потенційних обіцянок, що ці гроші можуть видаватися країнам з сильною макро базою. Раніше такі лінії були drawn.

«ПЕРШИЙ ТРАНШ ВІД МВФ  ДАЄ УРЯДУ РЕСУРСИ ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ДОЖИТИ ПРИБЛИЗНО ДО ЖОВТНЯ»

Олексій ГОНЧАРУК, екс-прем’єр-міністр України:

— Це однозначно хороша новина для України, бо створює економічну рамку реформ для уряду. У ситуації, коли Кабмін не є власне рушієм реформ, а скоріше рухається за інерцією уже прокладеною колією, програма виконує роль скоріше «червоних ліній», аніж «карти реформ». Це робить її ще більш важливою.

Ухвалена програма Stand-By на 18 місяців «для підтримки штанів» — це однозначно гірше, ніж EFF на 3 роки «для підтримки структурних реформ», але і це вже однозначна перемога для України. Варто  дуже подякувати всім причетним до цього важливого результату людям.

Перший транш від МВФ (плюс прив’язана до нього допомога ЄС та Світового банку) дає Уряду «передишку» — ресурси для того, щоб дожити приблизно до жовтня. Далі величезний дефіцит бюджету доведеться фінансувати або коштом додаткової емісії, або коштом розміщення урядових цінних паперів. І тут ключовим питанням буде ціна такого розміщення, а вона залежить від того, наскільки послідовною буде політика уряду у виконанні програми.

Тому, якщо хтось думає, що транш МВФ можна взяти, а потім не виконувати умов програми, я їх розчарую. Така поведінка може коштувати дуже дорого, і заплатить за неї кожен українець. Хтось — у вигляді девальвації гривні у разі, якщо Національний банк «дотиснуть» на емісію грошей, хтось — у вигляді додаткових податків, які буде «в ручному режимі збирати податкова».

В кожному разі ми будемо дуже уважно спостерігати за тим, щоб «агенти дефолту», які зараз розганяють «зраду» щодо програми МВФ, не перемогли у цій дуже важливій боротьбі. Бо ми виграли лише битву. Війна триває.

«ГРОШІ МВФ НАЙДЕШЕВШІ З УСІХ МОЖЛИВИХ І ВІДКРИВАЮТЬ ДОСТУП ДО ІНШИХ ГРОШЕЙ»

Валерій ПЕКАР, співзасновник громадянської платформи Нова Країна:

— Жахливо, що 49% українців вважають: саме МВФ є причиною бідності в Україні. Що мало хто розуміє: гроші МВФ найдешевші з усіх можливих і відкривають доступ до інших грошей. Що цілодобово з телевізора ллється брехня про це, створена людьми, що мають корисливий інтерес. Жахливо, що люди не розуміють: альтернатива дешевим позикам — або знецінення грошей, або безкоштовний подарунок Кремля. Що нас постійно намагаються вести шляхом Аргентини і Венесуели, і нам це подобається. Жахливо, що МВФ є найбільшим фактором реформ в Україні, а не український народ чи політичні лідери.

«РЕАЛЬНІ ЛІКИ ДЛЯ ЕКОНОМІКИ — НЕ КРЕДИТИ МВФ...»

Віктор ГАЛАСЮК, президент Української асоціації Римського клубу:

— Це ж маніпуляція, коли отримання кредиту МВФ подається як успіх економічних реформ, а не вимушений сором через слабкість власного виробництва. Реальні ліки для економіки — не кредити МВФ, а потужні стимули для розвитку промисловості, інновацій та підприємництва, які залучать інвестиції!

Алла Дубровик-Рохова
Інф.: day.kyiv.ua

Коментарі